Hittade i en kvällsbilaga ett recept av Lisa Lemke. En form av "Svensk gulasch", funkar med både älgkött och nötkött.  Jag ändrade lite i receptet och gjorde så här, vansinnigt god och mättande gryta:

500 gram kött som jag skar i tärningar stekte, kryddade och förputtrade en halvtimme.

Ca 250 g morot
Ca 250 g palsternacka
Ca 250 g potatis
2 röda paprikor
1-2 gul lök
3 vitlöksklyftor
1/2 chili
2 msk rökt paprikapulver
2 msk tomatpuré
3 msk viltfond
1,5 liter vatten
salt & peppar
2 äpplen
Persilja

Skär paprika och lägg i en gryta tillsammans med hackad lök, chili, paprikapulver och vitlök och fräs med olja ett par minuter. Tillsätt det brynta köttet och sänk värmen. Tillsätt tomatpuré, fond, vatten och tärnade/hackade rotfrukter. Koka upp och låt sjuda ca 1 1/2 timme. Tills köttet känns mört.Tillsätt mer vätska om det behövs och smaka dig fram med kryddorna. Låt de hackade äpplena koka med sista 5 minuterna. Klipp bladpersilja över och servera med kall turkisk matyoghurt.

En jättegod köttgryta som passar nu under vårvintern, smaklig måltid & trevlig helg!

6 kommentarer:

Designe sa...

ÅH mums så god den ser ut! Älskar gulasch och samlar på mig nya recept!:) Ha en fin helg!

Våglyckan sa...

Säger bara MUMS!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Tack snälla för det smaskiga receptet.
Det ser ljuvligt gott ut.
Ha en fin fredag.
kram kram
Jessica

Gabriella sa...

Så smarrigt! Roligt med recept:)

Rapport till Vänfors sa...

Grytor,långkok och hederlig gammal husmanskost från före 70-talet är vad människan behöver...tack för ditt bidrag:)
Kram Annika

G:a Affären sa...

Ja då är middagen given! Jag gör som du, ändrar lite i receptet med det jag har hemma. Däremot håller jag tiden hur länge grytan ska sjuda så att köttet nästan faller isär.
Tack för inspirationen och trevlig helg!

Kramar
Cia