En vinterdukning. Denna tid måste man unna sig lite extra gott & fint...


Som tex denna underbara skål/fat jag köpte på Blå Galleriet i Göteborg. Jag som älskar grått OCH brunt är extra svag för denna mullvadsfärg. Gillade detta fat, extra kul om man serverar fisk till middag...Lite mangoldblad, skärbönor, rädisor, rödlök och paradisäpplenkärnor sätter färg på middagen...


Jag föredar rött vin framför vitt men kunde inte motstå detta tack vare/pga etiketten och det var verkligen gott och lättdrucket, ett vintervin som är vitt! First Frost.


Jag älskar att duka vackert. Här på bloggen blir det kanske inte så stor förändring mellan gångerna, vore man stylist och hade tillgång till massor av rekvisita och prylar skulle jag kunna visa massa olika porslin!  Men fler stilar blir det, det lovar jag, men jag bara älskar mina bruna undertallrikar som är snart 10 år gamla nu och jag såg att min favorit ERNST hade såna vid sin juldukning, den första jag sett som haft likadana!


Stora kottar på bordet är dekorativt och lite vintrigt....


...och det behöver inte vara stora blaffiga kostsamma buketter, ett par tulpaner i en flaska räcker gott!  Här har jag stoppat i lite ginst också, bara för den ljuuuuvliga doftens skull....  Trevlig helg!

Pst, glöm inte utlottningen om vackert valfritt hjärta, dragning söndag!!!!

25 kommentarer:

Brunkullan sa...

Underbara tallrikar! Det är nått vi behöver förövrigt.
Vi har en sliten Arabia servis. En sån där man fick på köpet när man köpte sin första micro för sisådär 18-20 år sedan......say no more!

Den börjar bli mer än lovligt sliten.
Sen till vardags använder vi också några blåvita tallrikar i engelsk modell. Med motiv av 1700-tals miljöer. Den får vara kvar, för den är osliten och fin.

Men vita tallrikar saknar jag. Fina som går att ha både till vardags och fest.
Ica Maxi har förvånande fina just nu, i lite vintage stil.
Superpris. Måste nog slå till:)

Kram Susanne

LantlivsAnette sa...

Underbart !! Vad du är duktig...att duka fint är verkligen roligt..
Ha nu en fin Fredag
Kraaam Anette

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

Underbart porslin♥ jag skulle kunna köpa på mig hur mycket porslin som helst..kan bli kär i en tallrik om det är den rätta sjukt va=) stackars min sambo brädad av en tallrik hihi!
nu vart jag lite sugen på vitt vin..kanske blir en sådan i kväll med lite skaldjur till.
ha en underbar fredag//Gabriella

Malin's Hus sa...

Kanoninlägg med massa vacker inspiration du bjuder på idag. Trevlig helg!

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh så fint du gjort, det är så roligt att duka fint.
Kram Theres

Solstrimmor sa...

Du behöver ingen extra rekvisita min vän, för dina bilder från ditt ljuva hem är precis såna som vi vill se! Jag har sett de bruna undertallrikarna flera gånger hos dej och varje gång blivit lika avundsjuk! Och tänk att Ernst har samma smak:)

First Frost verkar gott!

Kram Eva-Mari

Vintage House sa...

Kanonläcker vinterdukning och tallrikarna ha en gudomlig färg...
Tack för tipset på det vita vinet....
Du frågade om färgen på skåpet, det har jag med hjälp att färgaffären tagit fram själv..
Hade en bit trä som var exakt den gröna färgen som jag ville ha på skåpet så jag tog med mig brädan till färgaffären och de läste av färgen.
Det är sedan bruten på en vit bas linoljefärg....
kram
sandra

Tove `blogg verden sa...

Ser nydeig ut :)
Ønsker deg en hærlig helg!
Klem Tove

Mariette sa...

Hej Mari!

Visst kräver vintermånaderna att man ska få unna sig att äta gott och gärna duka lite mysigt också... Jag tycker inte januari är en tid för späkning...Då är det extra mysigt att stå och baka i köket och göra långkok och rejäla middagar...

Ha en fin fin helg!

Norregård sa...

Vackert:)
Jag älskar oxå att duka men som du säger man har ju inte tillgång till så många variationer...

Ha en fin fredag!
Kram från Norregård

Annika B sa...

Det är väl det som är konsten Mari att göra mycket av lite och lyckas variera.Det är ju du proffs på. Jag gillar också porslin och tycker man ska unna sig fina vardagstallrikar.Behöver inte vara dyrt. Det är ju trots allt vardag lite oftare än fest. Man äter med ögonen också.

Ha en fin helg!

Hulda sa...

Så fint dekket bord. Lekker skål og salat. Likte også den enkle buketten. Det ser innbydende ut.

Annas skattkammare sa...

Åh så vacker dukning! Det är verkligen något jag gör alldeles för sällan! Trevlig helg!
Kram Anna

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Mari..
Vilka härliga bilder, man vill genast börja planera helgens mat och börja duka :)
Ha en fin helg.
Kram på dig.
Jessica

linnea-maria sa...

Vilket vackert namn på vinet! Du har dukat så fint!. Ha en fin helg.

Husprojekt Drömhus sa...

Så vackert Mari..som vanligt med allt du gör!

Kram & trevlig helg!
Tiina

Tidsmästarinnan sa...

Ah vilka härliga foton. Jag gillar också den där mullvadsfärgen, vilsam på något vis... och maten blir jättefin och fräsch mot den grå färgen. En del tallrikar är så himmelens spräckliga tycker jag, då försvinner liksom möjligheten att kunna njuta av en vacker sallad till exempel.
Härlig dukning Mari!
Kram
Susanne

john sa...

Hello, wonderful fishy plate !! I loved your last post too with all the wonderful plants in containers...it's so nice so bring some "spring" inside....Gail x

Livet på Vestergård sa...

Så vackert du dukat med dina underbara tallrikar!
Kram Kicki

Ninnis sa...

Verkligen fint dukat...mycket inbjudande...=)

Ha en skön helg !!!

Kram Ninni

G:a Affären sa...

Fatet/skålen är verkligen fin både till färg och motiv, tänk så mycket det gör att servera med lite extra som den fina salladen. Du har verkligen blick för det "lilla extra" och sätter guldkant på tillvaron!
Önskar Dig en fin lördag
/Cia

Marie sa...

Fastnade för dina vinflaskor.Så idag när jag ska på fest köpte jag två st och dekorerade med vita rosor. Hoppas dom blir uppskattade.
Tack för tipset.

Petra sa...

Vackra bilder och visst är glasen goda att dricka ur?;)

♥ Fyra årstider sa...

Gud så vackert och enkelt. Själv tycker man att man visar samma bilder om och om igen, men när jag tittar in hos dig blir jag lika lycklig varje gång. Så mycket vackert och rofyllt.

Kram Lotta

Rapport till Vänfors sa...

Ditt grånade bord och bruna tallrikar...mums
Kram Annika